Lexus IS-F,een andere hobby ?

translation to English

Note : De symbolen => <= met een tekst in een afwijkende kleur bevatten een download- of websitelink !

 

Ik wilde weer wat anders als mijn Toyota Corolla , altijd veel plezier en nooit problemen gehad maar mijn wens om een snelle auto te kunnen rijden ging wel meer op de voorgrond treden.
Drie Corrolla's heb ik gehad een Corolla E9 en E10 met ongeveer 375K op de teller en een Corolla E12 met ook ongeveer 250K op de teller.
De eerste 2 gingen weg omdat deze simpelweg rot waren aan de carosserie en ik moet zeggen dat ik aan de E10 het meest gehecht was.

Een ex-collega is een Lexus-fan en heeft me ook aangestoken om wat anders te zoeken en dat begon met een Lexus IS250 , prachtige auto's, tijdloos design en niet te groot.
In beginsel wilde ik een Lexus die niet geimporteerd was en dealeronderhouden dus dan wordt de spoeling iets dunner.
Ik ben toen bezig geweest met een Lexus IS250 , handgeschakeld maar haakte af omdat ik teveel twijfelde en om niemand zijn of haar tijd onnodig in beslag te nemen ben ik daar niet verder in gegaan.

Maar die ex-collega had het ook over een Lexus IS-F,nooit over gehoord, kende ik niet totdat hij me wees op een IS-F die te koop stond en dus in mijn favo's opgeslagen.
De Lexus IS-F lijkt erg op een IS250 alleen dan wat breder vanwege de wielen en de motor (V8 , 5 liter) en 2x zoveel vermogen als de IS250 : ruim 420 pk bij 6600 tpm /505 nm bij 5200 tpm.Topsnelheid is begrensd op 270 km/uur en onbegrensd schijnt de IS-F 290 km/uur te halen.
De Lexus IS-F die ik opsloeg in mijn favo's was van 2010,had ruim 138 K op de teller,niet geimporteerd en is dealeronderhouden.
Het bleek ook dat Autovisie juist met deze auto gereden had en ik heb => Peters proefrit <= helemaal "grijs" gedraaid.
Op youtube staat ook => de review <= en bij een broken link kan je deze via => mijn website bekijken <= .

Paar maanden later overleed mijn schoonma en was de => mantelzorgerauto (Suzuki Vitara) <= overbodig en mijn vrouw wilde liever niet verder met een Corolla.
Dus een andere auto , ik had al een IS250 geopperd maar die IS-F zat ook in mijn achterhoofd.De IS-F voorgesteld maar kreeg gelijk een veto om mijn oren vanwege het aanschafbedrag,no way dus.
We zouden wachten totdat het wat rustiger zou zijn met het afhandelen van het overlijden van schoonma en dan zouden we een andere auto gaan zoeken.
Er komt best wat bij kijken zoals het eindigen van abo's,nutsvoorzieningen,ziekteverzekering en achterafnota's,huis uitruimen etc. en niet de vergeten crematie en wat daarvan nog achteraan komt.

Plots kreeg ik een melding op mijn telefoon dat de Lexus IS-F die ik in mijn favo's had opgeslagen gereserveerd was. K#t dacht ik maar ergens naar mijn gevoel goed,hoef ik niet meer over na te denken en ben ik er even klaar mee.
Paar dagen daarna was de reservering er weer af en ben ik gaan mailen met de vraag waarom de reservering eraf was met achterlating van mijn telefoonnummer.
Inmiddels mijn vrouw lekker gemaakt met de gemakken die een IS-F bood : automaat,zelfinstellende stoelen-buitenspiegels-stuur bij het instappen,automatische blinderende spiegels,automatisch licht en ruitenwissers ,achteruitrijcamera en voor- en achter piepers.

Ik reed altijd handgeschakeld en mijn vrouw is pro-automaat ondanks de handgeschakelde Vitara.Eerlijk gezegd was ik wat terughoudend met automaat , weinig ervaring mee en in de vakanties pakte dat soms pijnlijk voor de vrouw verkeerd uit.
We hadden de afspraak als we op vakantie zijn dat als we een huurauto met automaat hebben dat mijn vrouw rijdt en met handbak andersom .

Ik werd gebeld door de Lexus dealer en daar kwam uit dat de financiering niet rond kwam om de Lexus IS-F te kopen dus heb ik gelijk een afspraak gemaakt om een proefrit te maken.
Toen we daar waren werd er wel gepeild of we echt serieus waren, er zijn best wat proefritaanvragen geweest maar kwam er wel nu achter over het hoe en waarom of we echt serieus waren.
Na het gesprek konden we in de auto zitten en => bekijken <= ,als het daarna nog interessant genoeg was dan konden we een ritje maken.
Naast ons stond er een klant en die gaf aan dat de proefrit een uurtje zou duren en ik dacht ..tegen die tijd ben ik allang terug.
=>
Anne ging eerst rijden <= want die moest "om" en dat is ook gelukt . Geen nerveuze "raket op wielen" auto (ze heeft Porsche ervaring) , lekkere automaat dus rijdt erg lekker.
Ik was verrast dat het in een keer goed ging met de automaat,de Lexus IS-F voelde gewoon als "thuis komen" , gewoon rustig gereden met af en toe wat meer gas want daar nodigt de IS-F wel naar uit.
Bij 0-3500 tpm is de Lexus IS-F een erg relaxte auto,daarboven komt er nog meer vermogen vrij door het openen van het 2e inlaatkanaal en dat is te merken maar ook te horen (tussen 0.10 en 0.20,zonder "sport-stand" ) ! Een schitterende combi van een tour- en sportauto.

Foto's tijdens de proefrit.

We hebben een rondje gemaakt Amerskoort,Harderwijk,Ermelo,Putten,Nijkerk naar Amersfoort terug en dat heeft 2 uur geduurd.Toen we arriveerden belde de verkoper op of alles goed ging.
We hebben toen te kennen gegeven om de IS-F te willen overnemen en na wat papierwerk zijn we huiswaarts gekeerd.We hadden onze eerste gezamelijke auto !
Later zijn we ook achter gekomen dat onze auto redelijk exclusief is : er rijden per 2021=> 56 IS-F's in Nederland waarvan er 16 officieel via de dealer zijn geimporteerd <= waaronder die van ons.

 

14 dagen later konden we eindelijk de Lexus IS-F ophalen met daarbij het => inleveren van onze beide auto's <=

Foto's ophalen bij Lexus A'foort :

Eerste avond thuis. Lexus IS-F : The mother of all "F"models.

Na de aankoop had ik wel wat te doen en dat was dat de instapwangen van de bestuurdersstoel aan het verslijten waren.
Dat heb ik bijgewerkt tot een goed resultaat met Colourlock . Men heeft daar setjes waar alles in zit om bij te kleuren met een fantastisch resultaat tot gevolg.
Je moet er wel wat geduld voor hebben maar dan heb je ook wat.Op You-tube kan je veel vinden over Colourlock.

=> Dashbord starten Lexus IS-F <= is een feestje !


De binnenkant :

Leuk al die "F"jes op de stoelen en het stuur. De kofferbak :

We komen ook wat meer bij het tankstation ;-) :

Dit zie je als de motorkap open wordt gedaan. De bestuurdersstoel die zichzelf automatisch instelt op jouw settings met instappen !

=> First solo ride Anne <= Eerste rit dat Anne alleen rijdt met de Lexus IS-F . Je hoort het rustige V8 geluid bij het starten en het wegrijden.

=> Geluid stationair <= De chef was toch aan het inparkeren so why not !

=> Gespot ! <= Onze Lexus IS-F gespot afgelopen jaren.

First pro's en con's bij het inruimen/kennismaken van de ISF :

Con's:
Opbergruimte is er niet veel in de IS-F , ik heb zelf wat opbergnetten besteld om de spulletjes fatsoenlijk op te bergen.
Achterbank niet in te klappen om extra bergruimte te creeren.
De navigatie is echt wennen en omslachtig te bedienen.
Geen reisauto.

Pro's:

Geen raket op wielen dus geen nerveuze motor,je kan met de IS-F rustig relaxt rijden.
Genoeg motorvermogen en je baalt als op je bestemming aankomt omdat het een heerlijke auto is om in te rijden.
Automaat doet geruisloos zijn werk.
Telefoon (Iphone 12) is makkelijk te koppelen.
Instellen van de stoelen,stuur,spiegels ging makkelijk en worden ingesteld als je de de deur opent.
Tijdloos onopvallend design.
Mooie kickdown,in automaat-modus kan je naar "half-automaat" gaan : je kan flipperen of het wordt voor je gedaan (begrenzer).
De Lexus IS-F kom je niet tegen op elke straathoek is dus exclusief : er zijn nu => 56 IS-F's in Nederland waarvan er 16 officieel via de dealer zijn geimporteerd <= door de dealer Louwman,waaronder die van ons.(cijfers zijn per 2021).

Bij het kennismaken heb ik de => ISF (2010) manual <= alvast gedownload , wel zo makkelijk.
De => ISF (2008) navigatiemanual <= heb ik ook gedownload,recenter kon ik niet vinden.

Navigatie updaten :

Zelf wilde ik ook de navigatiesoftware updaten maar op de reguliere Lexussite kan je daar niets meer voor de IS-F vinden.
De IS-F is een grotere broer van de IS250 en lijkt erg veel op elkaar,dus ook het navigatieinstrumentarium (TNS600/700).
Ik heb de navigatie geupdated met een DVD die voor een IS250 (TNS600/700) geschikt is .
Daarnaast ook geschikt voor : IS220d, IS200, IS300, RX300, RX350, RX400h, GS300, GS430, GS450h, LS430, LS460, LS600h, SC430 .
Deze kan je hier bestellen. => Navigatiesoftware <= .

Er is een updateinstructie voor dit navigatiesysteem : => updateinstructie <= .
Ik heb de instructie deels gevolgd vanwege dat ik niet gecharmeerd was om met een schroevendraaier het paneel.
In plaats daarvan heb ik 2 zuignapjes gebruikt en dat werkt geweldig zonder risico op beschadiging.
Deze zuignapjes (diameter 40 mm) worden ook gebruikt in de keuken/badkamer met haakjes om wat op te hangen of rekjes waar deze zuignappen ook worden gebruikt om op de muur te bevestigen.
De tooltjes die worden beschreven in de instructie had ik niet en ik heb 2 inbussleutels 1,5 mm gebruikt maar een schroevendraaier waar de steel 1,5 mm is,volstaat ook mits het bled niet breder is.
Voor het updaten heb ik eerst gekeken of het allemaal wel ging met het paneel lostrekken.
Bij het rechtergat ging de klem niet ontspannen maar bij de ander (linkerkant) wel. Ik heb toen het paneel aan de linkerkant los gekregen en met wat voorzichtig naar voren trekken aan de rechterkant kwam de linkerkant ook los.
Let op dat de inbussleutel 1,5 mm o.i.d. 2-3 cm erin gaat zodat je zeker bent dat de veer ingedrukt is.Dit is nodig om los te komen van de behuizing.In de instructie wordt er geschreven over een klik maar die heb ik zelf niet waargenomen.

Bij mij was er zoveel veerspanning dat ik het zonder zuignappen kon doen (ik was ze vergeten mee te nemen bij het updaten) en wederom aan de linkerkant losgekregen.

Hier is het paneel eruit wat dan toegang geeft tot de DVD speler van de navigatie.
Hier zie je het paneel aan de zijde en dus ook de klem die ontspannen wordt t.o.v. van de behuizing. Hier zie je ook dat het met zuignappen gaat.