Lexus IS-F,een andere hobby ?
Note : De symbolen => <= met een tekst in een afwijkende kleur bevatten een download- of websitelink !
Ik wilde weer wat anders als mijn Toyota Corolla , altijd
veel plezier en nooit problemen gehad maar mijn wens om een snelle auto te
kunnen rijden ging wel meer op de voorgrond treden.
Drie Corrolla's heb ik gehad een Corolla E9 en E10 met ongeveer 375K op de
teller en een Corolla E12 met ook ongeveer 250K op de teller.
De eerste 2 gingen weg omdat deze simpelweg rot waren aan de carosserie en
ik moet zeggen dat ik aan de E10 het meest gehecht was.
Een ex-collega is een Lexus-fan en heeft me ook aangestoken om wat anders
te zoeken en dat begon met een Lexus IS250 , prachtige auto's, tijdloos design
en niet te groot.
In beginsel wilde ik een Lexus die niet geimporteerd was en dealeronderhouden
dus dan wordt de spoeling iets dunner.
Ik ben toen bezig geweest met een Lexus IS250 , handgeschakeld maar haakte
af omdat ik teveel twijfelde en om niemand zijn of haar tijd onnodig in beslag
te nemen ben ik daar niet verder in gegaan.
Maar die ex-collega had het ook over een Lexus IS-F,nooit over gehoord, kende
ik niet totdat hij me wees op een IS-F die te koop stond en dus in mijn favo's
opgeslagen.
De Lexus IS-F lijkt erg op een IS250 alleen dan wat breder vanwege de wielen
en de motor (V8 , 5 liter) en 2x zoveel vermogen als de IS250 : ruim 420 pk
bij 6600 tpm /505 nm bij 5200 tpm.Topsnelheid is begrensd op 270 km/uur en
onbegrensd schijnt de IS-F 290 km/uur te halen.
De Lexus IS-F die ik opsloeg in mijn favo's was van 2010,had ruim 138 K op
de teller,niet geimporteerd en is dealeronderhouden.
Het bleek ook dat Autovisie juist met deze auto gereden had en ik heb =>
Peters
proefrit <= helemaal "grijs" gedraaid.
Op youtube staat ook => de review
<= en bij een broken link kan je deze via => mijn
website bekijken <= .
Paar maanden later overleed mijn schoonma en was de =>
mantelzorgerauto (Suzuki Vitara) <= overbodig
en mijn vrouw wilde liever niet verder met een Corolla.
Dus een andere auto , ik had al een IS250 geopperd maar die IS-F zat ook in
mijn achterhoofd.De IS-F voorgesteld maar kreeg gelijk een veto om mijn oren
vanwege het aanschafbedrag,no way dus.
We zouden wachten totdat het wat rustiger zou zijn met het afhandelen van
het overlijden van schoonma en dan zouden we een andere auto gaan zoeken.
Er komt best wat bij kijken zoals het eindigen van abo's,nutsvoorzieningen,ziekteverzekering
en achterafnota's,huis uitruimen etc. en niet de vergeten crematie en wat
daarvan nog achteraan komt.
Plots kreeg ik een melding op mijn telefoon dat de Lexus
IS-F die ik in mijn favo's had opgeslagen gereserveerd was. K#t dacht ik maar
ergens naar mijn gevoel goed,hoef ik niet meer over na te denken en ben ik
er even klaar mee.
Paar dagen daarna was de reservering er weer af en ben ik gaan mailen met
de vraag waarom de reservering eraf was met achterlating van mijn telefoonnummer.
Inmiddels mijn vrouw lekker gemaakt met de gemakken die een IS-F bood : automaat,zelfinstellende
stoelen-buitenspiegels-stuur bij het instappen,automatische blinderende spiegels,automatisch
licht en ruitenwissers ,achteruitrijcamera en voor- en achter piepers.
Ik reed altijd handgeschakeld en mijn vrouw is pro-automaat ondanks de handgeschakelde
Vitara.Eerlijk gezegd was ik wat terughoudend met automaat , weinig ervaring
mee en in de vakanties pakte dat soms pijnlijk voor de vrouw verkeerd uit.
We hadden de afspraak als we op vakantie zijn dat als we een huurauto met
automaat hebben dat mijn vrouw rijdt en met handbak andersom .
Ik werd gebeld door de Lexus dealer en daar kwam uit dat de financiering niet
rond kwam om de Lexus IS-F te kopen dus heb ik gelijk een afspraak gemaakt
om een proefrit te maken.
Toen we daar waren werd er wel gepeild of we echt serieus waren, er zijn best
wat proefritaanvragen geweest maar kwam er wel nu achter over het hoe en waarom
of we echt serieus waren.
Na het gesprek konden we in de auto zitten en => bekijken
<= ,als het daarna nog interessant genoeg was dan konden we een ritje maken.
Naast ons stond er een klant en die gaf aan dat de proefrit een uurtje zou
duren en ik dacht ..tegen die tijd ben ik allang terug.
=> Anne ging eerst rijden <= want
die moest "om" en dat is ook gelukt . Geen nerveuze "raket
op wielen" auto (ze heeft Porsche ervaring) , lekkere automaat dus rijdt
erg lekker.
Ik was verrast dat het in een keer goed ging met de automaat,de Lexus IS-F
voelde gewoon als "thuis komen" , gewoon rustig gereden met af en
toe wat meer gas want daar nodigt de IS-F wel naar uit.
Bij 0-3500 tpm is de Lexus IS-F een erg relaxte auto,daarboven komt er nog
meer vermogen vrij door het openen van het 2e inlaatkanaal en dat is te merken
maar ook te horen (tussen 0.10 en 0.20,zonder "sport-stand"
) ! Een schitterende combi van een tour- en sportauto.
Het verbruik vind ik best meevallen, ik rij 70% rustig en de andere 30 % iets
sneller en dan kom ik op 1 op 8 tot 1 op 8,5 . Ik heb ook weleens wat meer
ruige weken gehad en dan kwam ik op 1 op 7.
We hebben een rondje gemaakt Amerskoort,Harderwijk,Ermelo,Putten,Nijkerk
naar Amersfoort terug en dat heeft 2 uur geduurd.Toen we arriveerden belde
de verkoper op of alles goed ging.
We hebben toen te kennen gegeven om de IS-F te willen overnemen en na wat
papierwerk zijn we huiswaarts gekeerd.We hadden onze eerste gezamelijke auto
!
Later zijn we ook achter gekomen dat onze auto redelijk exclusief is : er
rijden per Januari 2023=> 60
IS-F's in Nederland waarvan er 16 officieel via de dealer zijn geimporteerd
<= waaronder die van ons.
14 dagen later konden we eindelijk de Lexus IS-F ophalen met daarbij het => inleveren van onze beide auto's <=
Foto's ophalen bij Lexus A'foort :
Eerste avond thuis.
Lexus IS-F : The mother of all "F"models.
Ik bezoek ook regelmatige Lexus meetings waarbij sommige
meetings door de Lexus dealer ondersteund worden.Op de meeting van September
2022 georganiseerd door Untited Lexus Society waarbij de meeting plaatsvond
bij Lexus Rotterdam kwamen eerst 3
en daarna een 4e IS-F naast elkaar te staan !
Onderstaande foto's zie je deze zeldzame verschijning !
<=
Four "F"s in a row !
<= Four cute Ass's
Na de aankoop had ik wel wat te doen en dat was dat de instapwangen
van de bestuurdersstoel aan het verslijten waren.
Dat heb ik bijgewerkt tot een goed resultaat met Colourlock . Men heeft daar
setjes waar alles in zit om bij te kleuren met een fantastisch resultaat tot
gevolg.
Je moet er wel wat geduld voor hebben maar dan heb je ook wat.Op You-tube
kan je veel vinden over Colourlock.
=> Dashbord starten Lexus IS-F <= is een feestje !
Op bezoek bij => Refineddetailing <= :
Refineddetailing is een bedrijf wat een goede service op na houdt en zeker een aanrader.
De binnenkant :
Leuk al die "F"jes op de stoelen en het stuur. De kofferbak :
We komen ook wat meer bij het tankstation ;-) :
Dit zie je als de motorkap open wordt gedaan.
De bestuurdersstoel die zichzelf automatisch instelt op jouw settings met
instappen !
=> First solo ride Anne <= Eerste rit dat Anne alleen rijdt met de Lexus IS-F . Je hoort het rustige V8 geluid bij het starten en het wegrijden.
=> Geluid stationair <= De chef was toch aan het inparkeren so why not !
=> Gespot ! <= Onze Lexus IS-F gespot afgelopen jaren.
=> Historie van de IS-F <= Interessante info over de geschiedenis van Lexus IS-F , onderdeel makend van de => algemene U.K. Lexus IS-F info <=
First pro's en con's bij het inruimen/kennismaken van de ISF :
Con's:
Opbergruimte is er niet veel in de IS-F , ik heb zelf wat opbergnetten besteld
om de spulletjes fatsoenlijk op te bergen.2 grote reiskoffers in de kofferbak
gaat niet lukken.
Achterbank niet in te klappen om extra bergruimte te creeren.
De navigatie is echt wennen en erg omslachtig te bedienen.
Geen reisauto, ik had in het begin rugpijn bij langere
ritten , misschien was dat wennen aan de auto.
Dodehoek is wat aan de grotere kant.
Minder geschikt voor personen langer als 1.90 mtr.
Pro's:
Geen raket op wielen dus geen nerveuze motor,je kan met de IS-F rustig relaxt
rijden.
Genoeg motorvermogen en je baalt als op je bestemming aankomt omdat het een
heerlijke auto is om in te rijden.
Automaat doet geruisloos zijn werk.
Telefoon (Iphone 12) is makkelijk te koppelen.
Instellen van de stoelen,stuur,spiegels ging makkelijk en worden ingesteld
als je de de deur opent.
Tijdloos onopvallend design.
Mooie kickdown,in automaat-modus kan je naar "half-automaat" gaan
: je kan flipperen of het wordt voor je gedaan (begrenzer).
De Lexus IS-F kom je niet tegen op elke straathoek is dus exclusief : er zijn
nu => 56
IS-F's in Nederland waarvan er 16 officieel via de dealer zijn geimporteerd
<= door de dealer Louwman,waaronder die van ons.(cijfers zijn per
2021).
Bij het kennismaken heb ik de => ISF
(2010) manual <= alvast gedownload , wel zo makkelijk.
De => ISF (2008) navigatiemanual <=
heb ik ook gedownload,recenter kon ik niet vinden.
Aandachtspunten:
De zogenaamdevalleyplate , de vloeibare pakking die Toyota/Lexus destijds
heeft gebruikt kan uitdrogen en vervolgens lekken.De "valleyplate"
is een verdelingsbak van koelvloeistof.
Startmotor kan problemen geven.Symptoom is dat deze de eerste ke(e)ren weigert
en dan weer functioneert.Als dit genegeert wordt dan is draait de startmotor
helemaal niet meer.
Rubbers ramen die kunnen loslaten.
Deze problemen heb ik nog niet gehad.
Navigatie updaten :
Zelf wilde ik ook de navigatiesoftware updaten maar op de
reguliere Lexussite kan je daar niets meer voor de IS-F vinden.
De IS-F is een grotere broer van de IS250 en lijkt erg veel op elkaar,dus
ook het navigatieinstrumentarium (TNS600/700).
Ik heb de navigatie geupdated met een DVD die voor een IS250 (TNS600/700)
geschikt is .
Daarnaast ook geschikt voor : IS220d, IS200, IS300, RX300, RX350, RX400h,
GS300, GS430, GS450h, LS430, LS460, LS600h, SC430 .
Deze kan je hier bestellen. => Navigatiesoftware
<= .
Er is een updateinstructie voor dit navigatiesysteem : =>
updateinstructie <= .
Ik heb de instructie deels gevolgd vanwege dat ik niet gecharmeerd was om
met een schroevendraaier het paneel.
In plaats daarvan heb ik 2 zuignapjes gebruikt en dat werkt geweldig zonder
risico op beschadiging.
Deze zuignapjes (diameter 40 mm) worden ook gebruikt in de keuken/badkamer
met haakjes om wat op te hangen of rekjes waar deze zuignappen ook worden
gebruikt om op de muur te bevestigen.
De tooltjes die worden beschreven in de instructie had ik niet en ik heb 2
inbussleutels 1,5 mm gebruikt maar een schroevendraaier waar de steel 1,5
mm is,volstaat ook mits het bled niet breder is.
Voor het updaten heb ik eerst gekeken of het allemaal wel ging met het paneel
lostrekken.
Bij het rechtergat ging de klem niet ontspannen maar bij de ander (linkerkant)
wel. Ik heb toen het paneel aan de linkerkant los gekregen en met wat voorzichtig
naar voren trekken aan de rechterkant kwam de linkerkant ook los.
Let op dat de inbussleutel 1,5 mm o.i.d. 2-3 cm erin gaat zodat je zeker bent
dat de veer ingedrukt is.Dit is nodig om los te komen van de behuizing.In
de instructie wordt er geschreven over een klik maar die heb ik zelf niet
waargenomen.
Bij mij was er zoveel veerspanning dat ik het zonder zuignappen kon
doen (ik was ze vergeten mee te nemen bij het updaten) en wederom aan de linkerkant
losgekregen.
Hier is het paneel eruit wat dan toegang geeft tot de DVD speler van de
navigatie.
Hier zie je het paneel aan de zijde en dus ook de klem die ontspannen wordt
t.o.v. van de behuizing.
Hier zie je ook dat het met zuignappen gaat.
IS-F uitlezen :
Ik was wel nieuwsgierig om de IS-F uit te lezen en te costumizen
zoals de gevoeligheid vcan de automatische verlichting.
Carista was eerst aan de beurt want dat gaf goede reviews. Originele adapter
aangeschafd maar bleek dat bij de IS-F het costumizen niet werd ondersteund,
alleen het uitlezen van storingen
Het enige wat uitkomst zou kunnen geven was "Techstream"
en via Amazon had ik een adapter besteld met daarbij een downloadlink van
"Techstream" .
Het geheel werkende te krijgen viel niet mee maar lukt. De uitleg kon wel
beter maar ik denk dat men er vanuit gaat dat je PC-expert bent.
Keyfob kopieren :
Verder heb ik ook keyfob gekopieerd met Techstream.Je hebt
verschillende manieren om via Techstream te kopieren ben ik achtergekomen.
Normaal had ik Techstream 15.00.28 maar na experimenteren om de keyfob te
kopieren ben ik op versie 15.00.26 gekomen.
Om te kopieren heb je de originele Keyfob nodig die je altijd gebruikt en de Keyfob die gecloned moet worden.
Introscherm
als je uitgelezen hebt.
Begin van de procedure om te kopieren
Gebruikte interface om met de IS-F te communiceren.
Om te beginnen leg je de keyfob die gecloned moet worden alvast BUITEN de auto.
Ik ben via Body/Electrical naar Entry/Start gegaan en heb
links "Utility" gestart.
En dan kom je in het menu om e sleutel te kopieren.Je hebt 2 menu's om te
kopieren en ik heb niet de "classic" mogelijkheid gebruikt.
Je kan zien op de achtergrond van de foto (Begin procedure) welke menu ik
heb gebruikt dat blauw gemarkeerd is.
Als tijdens de procedure gevraagd wordt om de keyfob te laten herkennen
dan breng je de desbetreffende keyfob vlakbij de start/stop knop waar je altijd
de Lexus mee start en uitzet.
Heb je op- of aanmerkingen : let me know please.