GPS inbouwen in een Kenwood TMD710 display.

 

Translate Company

Translate to English.

Ik werd geattendeerd door PD0HNI over een mooie modificatie in de bedieningskop van een Kenwood TMD710 waar een GPS van GlobalTop Technology was ingebouwd.
Na enige info van de maker van de modificatie ben ik eens aan de slag gegaan maar de eerste resultaten waren niet best,het leek of de gps niet wilde locken.

De GPS module eens goed bekeken op papier en er was een mogelijkheid om een signalering te maken of de GPS was gelocked of aan het zoeken was.
Zo kan je toch wat constateren wat er goed of fout gaat:voedingsspanning aanwezig of de GPS is aan het zoeken of is gefixt.

De transistorschakeling is om het TTLsignaal naar RS232 te converteren en het bleek dat als ik alles aansloot dat er geen signalering was.
Voeding was goed aangesloten en aldus heb ik de TXuitgang van de GPS eens ontkoppeld van de converter en wat bleek,de GPS werkte weer.
In plaats van de BC547C, een B type gepakt wat ook in het originele schema staat vermeld van de Poolse amateur.In grote lijnen zit er geen grote verschillen op de HFE na maar goed,het proberen waard.
Geen resultaat en aldus met de 2 weerstanden gespeeld wat ook niet mocht baten,ik kreeg telkens het idee dat de GPS "plat"ging door de schakeling.
Toen maar proberen met de good old BC337 schakelt wat sneller maar dat mocht dus ook niet baten.
Ook de baudrate aangepast die je kan configureren in het TMD710-menu maar niets hielp.
Ook heb ik een andere opzet geprobeerd met een PNP zoals een BC557 maar dat kon de wereld ook niet verbeteren dus ik moest wat anders gaan bedenken.

Bij een van mijn vorige werkgevers heb ik weleens gespeeld met een MAX232 van het smd-type die in de slede zit van de Ascom SE550 en deze is gemaakt om TTL<>RS232 signalen te converteren.
Ik heb er een paar besteld en eenmaal in de bedieningskop kop gesoldeerd werkte het in een keer.
Let erop dat je bij de MAX232 de elco's (ik had 1 µf/100 volt) niet vergeet te bestellen die er bij moeten:voor de voeding en voor de aansluitingen 1,3,4 en 5 (zie schema).
Als je de GPS en de MAX232 gaat solderen,werk ESD ( Electro Static Discharge) veilig.

Mocht je de schakeling maken,test het eerst op een voeding of een batterij en let op dat de GPS werkt op 5 volt dus een spanningsregelaar kan benodigd zijn.
Met een batterij ben je wat mobieler om de GPS in een gunstige positie te leggen zodat er een "lock" sneller tot stand wordt gebracht.

De "lock" kan je zien aan de LED die aan de GPS module hebt vastgebakken : Brandt deze constant dan is er een "GPS-lock" , gaat de LED knipperen dan heb je geen "lock".
Let erop dat de "GPS-lock"signalering op het TMD710 display precies andersom werkt t.o.v. de signalering die je zojuist aan de GPSmodule hebt gebakken : Bij constante aanduiding GPS is er geen "lock" en bij het knipperen weer wel.
Als de GPS-module is gelocked en de TMD710 is correct ingesteld dan zal de "GPS" indicatie op het display ook knipperen en kan je veronderstellen dat je het goed hebt gedaan.

Als de schakeling goed werkt kan je het achterdeksel van de TMD710-kop gaan frezen,mijn aanbeveling is om dit met een Dremeltool te doen met de nodige voorzichtigheid.
Aan de binnenkant zit er in een hoek een rond obstakel dat weg moet worden gefreesd of anderszins.
De GPS en de MAX232 heb ik met zelfklevende tape aan de print vast gemaakt,de MAX232 heb ik aan de "bovenzijde" dus waar de typeaanduiding op staat gedrukt middels zelfklevende tape aan de print bevestigd.
Ook heb ik een ICvoet verwerkt aan de MAX om deze goed op te sluiten aan het achterdeksel van de TMD710.
Voor de RS232 uitgang van de MAX232 naar de GPS dataingang op de bedieningskop heb ik lakdraad gepakt vanwege de oppervlakte belasting op de SMDweerstand waar deze moet worden aangesloten.
Deze lakdraad heb ik gefixeerd door de draad onder de RJ45 connector te laten lopen,de connector met printje kan je zo van de hoofdprint van de bedieningskop trekken zodat het makkelijker is om de draad daar te fixeren.
Datzelfde printje met RJ45 heb ik ook gebruikt om daar de massa vandaan te halen.
Vergewis je ervan dat je geen kortsluiting maakt in de bedieningskop van de TMD710 en dan met name de voeding vanwege dat je moet aftappen bij een spanningsregelaar.

De instelling in het TMD710-menu is bij mij ongewijzigd gebleven : 4K8 baud en NMEA.(zie foto's)


Eerst checken of het wel werkt. Eerste experimentopstelling. Beetje frezen,geen spoelpoorten van de 70cc deze keer ;-) Een stapje verder en in de auto proberen.


Even wat veiliger monteren anders wordt het een 1malige actie. Achterzijde met de GPS-signalering. <=Instellingen GPS.=>

Het werkt !

Waar kan je de spullen krijgen ? De GPS FGPMMOPA6B (GTPA010) module van GlobalTop Technology is niet moeilijk te krijgen,ik heb deze besteld via Ebay en de kosten zijn ongeveer € 30 tot 35,- per stuk incl. opsturen.
De MAX232 is bij diverse electrionicawinkels nog te krijgen,ik had er 5 voor een tientje dus daar hoef je niet voor te laten.
Voor gegevens kan je het beste googlen zodat je wat meer inzicht krijgt in de gebruikte onderdelen.

De eerste resultaten waren redelijk te noemen: nauwkeurigheid is net zo goed als mijn Holux GR213 maar hoewel de gevoeligheid erg goed is ( -165 Dbm !) duurt het soms wat langer voordat de GPS gelocked is.
Ook als het gevroren heeft dan reageert de GPS-unit trager,na mate dat de temperatuur stijgt in de auto zie je de respons echt toenemen.

De GPS-module is ongunstig gepositioneerd omdat deze niet naar "boven" kijkt maar naar " voren",90 graden verkeerd,en daarom duurde het soms te lang voordat de GPS was gelocked.
Als hulpmiddel heb ik een dun lakdraadje gebruikt van ongeveer 5-6 cm en dit werkt op het eerste gezicht erg goed.
Dit draadje heb ik gesoldeerd op de "antenne" van de GPS,dat is de soldeerdruppel die op de GPS zit.
Deze draad heb ik naar buiten gebracht door een van de 4 gaatjes die rechtsboven van de rode led zit aan de achterkant van het display.

Om de draad te fixeren heb ik een stukje tape gebruikt,je kan ook volgens mij de lakdraad in de behuizing van het display zelf verwerken zonder dat het de werking beinvloed.

 

 

Hier een schets van het naar buiten brengen van de lakdraad.

 

Jip & Janneke schema van heel het GPS built-in gebeuren.

Als je deze modificatie doet,is het op eigen risico dus ik aanvaard geen enkele aansprakelijkheid.