APRS-FUN met de Kenwood TMD710E/GE en THD72.
Note : De symbolen => <= met een tekst in een afwijkende kleur bevatten een download- of websitelink !
TMD700/710E :
Hier zie je enkele screenshots en foto's van het APRS gebeuren in de auto.(Blauwe
tekst zijn ook links)
In de auto werkte ik met een Kenwood TMD710 met een GPS van Holux , de GR213
,een simpele GPS-muis wat een goede combi is.
Deze muis werd extern gevoed in de auto en voldoet erg goed mede omdat er ook
een Sirf Star III rx in zit.
Na een poos met de Holux te hebben gewerkt heb ik een => GPS
module in de bedieningskop van de TMD710E gebouwd <=.
Ik heb de kleur van het TMD710-display in het groen gezet omdat groen rustiger
is voor je ogen als het donker is.
Er zijn enkele verschillen t.o.v. van zijn voorganger , de TMD700 zoals dat
de PC-port geen RS232 aansluiting meer is maar een mini-din.
De kabel is zelf eenvoudig zelf te maken om zelf de TMD710 programmeren of firmware-updates
door te voeren in zowel het display of de mainunit.
De GPS-port is nu op het display in plaats wat eerst op de TMD700main-unit zat,iets
groter display,meer vermogen op 70 cm : 50 watt i.p.v 35 watt op de TMD700.
Het menu is uitgebreider en de mike die er origineel wordt bijgeleverd is robuuster
en met DTMF-mogelijkheid ! De mike die bij de TMD700 werd geleverd vond ik erg
iel.
De MC53 die ik heb gebruikt bij de TMD700 heb ik nu ook in gebruik bij de TMD710,deze
vond ik wat lekkerder in de hand liggen als de originele mike geleverd met de
TMD710.
De bijgeleverde mike bij de TMD710E/GE is wel een stuk robuuster als de mike
van de TMD700.
Deze MC53 staat niet in de optieslijst maar werkte op de TMD710 naar tevredenheid
met goede rapporten over de TX-audio.
De MC53 wordt helaas niet meer geleverd vanwege de soldeermethode die in de
mike gehanteerd is.
En zoals je ziet kan je ook groen als kleur instellen op je display,deze kleur
zie je alleen als het wat donkerder wordt.
Overdag vind ik dat het display goed leesbaar blijft wat niet onbelangrijk is.
Voor het luisteren gebruik ik een externe speaker van Nokia omdat de main-unit
onder de passagiersstoel is gemonteerd
Als je de volume op dat interne speakertje goed hoorbaar maakt wordt het RX-geluid
te vervormd zodat je denkt dat de conus in de asbak rolt bij wijze van spreken.
Dat heeft te maken met het feit dat de main-unit onder de passagierszitting
is gemonteerd en dat in combinatie met motor-QRM ......
De ontvangst is goed te noemen alleen naar mijn idee is de ontvanger weleens
snel overstuurd als je in de buurt zit van een zendmast die dicht bij de 70
cm aan uitzenden is.
Als ik bij het Olympisch Stadion rij in Amsterdam bij een grote KPN-mast ligt
de ontvanger gewoon dicht met een volle s-meter uitslag ruis.
De TMD710 heeft daar ook last van van oversturing op 70 cm bij sterke nabuursignalen,op
2 meter heb ik nooit wat gemerkt.
Wat ik wel jammer vindt is dat Kenwood een beknopte gebruiksaanwijzing op papier
heeft geleverd en de uitgebreide gebruiksaanwijzing op CD-rom.
De uitgebreide manual had van mij op papier mogen worden uitgeleverd daar dat
voor mij gewoon makkelijker is om te lezen.
Er zijn meer verschillen maar deze vond ik de belangrijkste.
Op de "links"pagina vind je links voor de Yahoo-usersgroup van de
TMD710E/GE en een link voor firmwareupdate- en memorysoftware van de TMD710E/GE.
TMD710GE:
Dit type Kenwood verschilt amper met zijn voorganger,alleen er zit een ingebouwde
GPS in.Deze GPS is erg gevoelig moet ik bekennen.
Je kan evengoed voor een externe GPS-muis kiezen als je dat zou willen maar
deze GPS is zeker toereikend.
Verder heeft Kenwood een DC-block bij de keramische filters geplaatst daar
bij de vorige versies een probleem na gebruik van jaren zich voordeed bij de
RX.
Heb het zelf ook gehad en dat kan best wat kosten meebrengen (€100-150,-
afhankelijk van de reparateur) .
Op dit moment heb ik nog geen problemen gehad met oversturing zoals eerder beschreven
bij de TMD710 maar ik ben nog niet bij de betreffende locaties in de buurt geweest.
Wel heb ik de originele mike in gebruik want de MC53 is half defect , het toetsenbord
wil af en toe niet meer.
Microfoon is lekker in het gebruik alleen de mikebeugel is wat onhandig om de
mike op te bergen,je moet wat moment geven om de mike in de beugel te klikken.
De beugel vastzetten in kunststof met zelftappers kan ik niet aanbevelen omdat
er op den duur speling komt te zitten in de gaten waarin je de mikebeugel hebt
geschroefd.
Wat mij opgevallen is dat je bij dit type moet oppassen met zelfgemaakte verlengkabels
voor de mike.
Ik had een zelfgemaakte verlengkabel maar ik kreeg al snel in de gaten dat de
klokfreqeuntie uit de mike op de achtergrond aan het meedrummen was.
Dat heb ik verholpen omdat ik nog een kabel had liggen van Michael KC0VIN van
=> Green Light Labs <= en
daarmee was het probleem verleden tijd.
De meldingen zijn door PD2RLD naar mij gestuurd terwijl ik een keer onderweg was en zijn dus ontvangen in de auto met de TMD700E (R.I.P.)
Mijn TMD710 in de auto.
En zo ziet het TMD710 display in het donker uit.
Basispositie APRS
naughty naugthy Hans !!!
Ook makkelijk voor dit soort meldingen. (scherm TMD700)
Oeps,weer een beetje naugthy ....
Met dit als gevolg ....... (scherm TMD700)
Na al die "goedbedoelde"meldingen krijg je dit.En dan denk je dat
het je vrienden zijn die het goed met je menen....... (scherm TMD700)
<=Heerlijk om zo door de Heimat te gaan =>
<= gehele route naar huis.
Leuke snelheid...
Kenwood THD72 :
Waar hangt de vrouw van PA3HGT met haar => Vitara <= uit ?
Ik heb in 2013 in Portugal vakantie gehouden en heb daar een paar kleine
uitstapjes gedaan naar=> West-Algarve
, Oost Algarve en ff
de zee op om grotten en dolfijnen <= te bekijken met de Kenwood THD72
met een Nagoya antenne van 30 cm.(vermogen 5 watt)
Dat pakte best goed uit met betrekking met afstanden.Op de speedboot en op de
kust ben ik diverse keren gezien bij CT3FU (Madeira,afstand 904 km) en EA8CDF
(Canarische Eilanden, 1182 km) zie foto's :
APRS naar CT3HF
APRS naar EA8CDF
Het bovenstaande is voor 90% mogelijk gemaakt door de inzet van Roland,PD2RLD en zonder hem was dit dus niet mogelijk geweest.
In 2014 zijn mijn vrouw en ik een kleine 3 weken in Canada geweest ( British
Columbia,heel klein stukje Alaska en Alberta) en heb ik ook APRS bedreven in
de auto met een Kenwood THD72 en een MR77 antenne van Diamond.
Soms zat ik met APRS ook in the middle over no-where want je ziet ook het
stuk van Alaska niet,soms waren we hele dagen "kwijt".
Aanvang reis Canada 2014
Vancouver-island.
Terrace
Lange rit...
ff naar een leuke ranch: Steaks !
Bijna-totaalplaatje van hele vakantie (timerange was te lang om het geheel weer
te geven.
APRS-boodschap ontvangen in Canada van PD2EAW !
En PD2RLD was me ook niet vergeten !
In 2016 zijn we naar Californie,Nevada,Utah en Arizona in de USA geweest
en daar was ik ook bezig met APRS met dezelfde setup als in Canada.
Net zoals in Canada is de APRS freqeuntie 144,390 Mc.De porto hing gewoon aan
de binnenspiegel en dat ging gewoon goed.
Aanvang van de reis,onderweg even gestopt buiten frisco om de APRS bende
op te zetten.
Even door de mooie bossen..
Up to Las vegas !
Leaving Las Vegas.
Inside Las Vegas.